Followers

Monday 21 November 2011

AsAl uSuL tULiP...SuBhAnALLaH...cAnTiKnyEr BunGeR tULiP...iNdaHnYA cIptAAn ALLAH...

Assalamualaikum u olls,

Hye olls....mesti korang tertanyer2 kan... nape blog saya ni dinamakan dengan nama bunga tulip..ok..sebabnya saya minat giler2 r ngan bunga tulip nie..bunga ni comel kan...
baru-baru nie terjumpalah asal usul dari mana bunga tulip nie datang...jadi,sesape yang meminati bunga tulip mcm saya nie,bolehlah sama-sama kita berkongsi ilmu tentang bunga tulip nie yer..hehe 
Tulip,terpujilah Tuhan penciptanya.Salah satu bunga yg diciptakan sempurna oleh Tuhan.Seringkali kita beranggapan bahawa bunga tulip ni berasal dari Belanda,negara kincir angin itu.Namun sebenarnya,tulip berasal dari Timur Tengah,daerah Turki.
Tulip dibawa ke Eropah pada abad ke 16.Dalam literatur awal bahasa inggeris,Tulip ditulis sebagai Tulipa atau Tulipant;dalam bahasa Perancis,Tulipe;dalam bahasa Latin, tulīpa;;dalam bahasa Turki, tülbend.Orang-orang Turki, negara yang mempercayai asal usul bunga Tulip menyamakannya dengan sorban,kerana disaat mekar,kelopak bunga tulip tampak seperti sorban.
                                                                                 


                                                                                     
                                                                                      Tulipa Christmas Dream

                                                                     Tulipa Ice Strick
Tulip ditemukan hampir  pada semua warna,kecuali biru dan hitam.Tulip tumbuh subur didaerah Timur Tengah pada bulan November sampai bulan Mei,sedangkan untuk Tulip di Eropah,subur pada bulan Januari sampai April.Dalam bahasa Victoria,Tulip merah seperti halnya Mawar merah adalah sebuah pengakuan cinta.
                                                                     Tulipa Bakeri
                                                                    Tulipa Montana

Bagi bangsa Iran dan Turki,Tulip adalah bunga nasional mereka,walaupun Tulip memang tumbuh subur di Belanda.Tulip berasal dari divisi Magnoliophyta,kelas Liliosida,orde Liliales,dan keluarga Liliaceae.Sayang sekali,Tulip tidak tumbuh di Indonesia,padahal bunga ini tidak kalah cantiknya dengan mawar atau Daisy.
                                                                    Tulipa Marjoletti

Sebenarnya bunga tulip juga berkhasiat untuk menyembuhkan penyakit.Dari satu sumber disebutkan bahawa bunga tulip boleh digunakan untuk merawat penyakit anemia,kanser darah,tekanan darah tinggi dan darah rendah,pendarahan didalam,sakit punggung,darah tidak normal (pada bunga tulip merah).

Itu saje entry sy utk kali nie..thanx 4 read...see u..salam..:)
 




No comments:

Post a Comment