Followers

Sunday, 2 December 2012

first time makan nasi tumpang

Assalamualaikum u olls..

apa habaq semua.sihat ka?tulip disini sihat walafiat...mai sini tulip nak citer pasal nasi tumpang nie..first time in my life (cehhh ckp omputih plak..hehe) tulip makan nasi tumpang aka tupea ketika sarapan pagi tadi..


 haa ni lah dia rupa nasi tumpang..besttt

korang pernah dengar akan nama makanan 'nasi tumpang' ini?
kalau penah dengar bagus kalau xpenah,rupa nasi tumpang macam dalam gambar kat atas nie...kenapa dipanggil nasi tumpang?
entah laa tulip pun xtau,,apa yg tulip rasa sebabnya nasi dan lauk2 dalam tu menumpang antara satu sama lain dalam bungkusan daun pisang..heee

dalam nsi tumpang ni lauk2nyer ialah udang dan telur sambal beserta serunding ikan..walawehh best!

sape yang dh merasa nasi tumpang ni apa komen korang tntang nasi ni?yg belum pernah merasa tulip syorkan korang patut merasa nasi tumpang nie..tak rugi pun...best sangat2..

ok lah itu aje tuk hri ni
insyaallah lau tulip de masa akan tulip
update lgi..
thanks 4 reading my blog
salam


 

Tuesday, 25 September 2012

kenangan darjah 6 disekolah pauh 9

Assalamualaikum u olls..

selamat petang semua...petang2 ni syok gak tido..perut pon dah konyang..hehe..
kat kelantan skang hujan lebat..setiap petang hujan..
bosan la plak bila xdak keje nie...keje dah beres..so,apa lgi..on9 la keje tulip..hehe..
nasib baik bos xdak..
bila bukak laptop terjumpa la plak gambar nie.time ni darjah 6..


darjah enam teratai tahun 2000..guru kelas teacher arifah bt ariffin
  
miss this moment
cer teka..cer teka..yang mana satu tulip lam gambaq ni?
siapa jawab ngan tepat memang dia bijak..hehe..^_^

lam gambaq ni ramai dah kawan2 tulip yang da kawen...
ada yang dah ada anak sampai 4 orang dah..tulip jer lum kawen lgi..hoho..
xpa2..nanti giliran tulip plak kan..tunguuuu..
nanti sampai la kad jemputan untuk korang semua..hehe 
time nie tulip jadi pustakawati..sebab tu pakai tudung warna biru black..
okeh..itu aja citer tulip tuk ai nie..
 
thanks 4 reading my blog


Tuesday, 18 September 2012

i phone 5

Assalamualaikum u olls...

hai korang..lama tulip x update blog...
al-maklumlah bizi kan..(bizi la sangat)..huhu
pagi tdi terbaca akhbar tentang i phone 5 nie..comel kan..
dalam masa kurang 24 jam syarikat Apple menerima tempahan
 sebanyak 2 juta i phone 5..wow..hebat kan Apple nie..

i phone 5

ermmm..bila la tulip leh pakai i phone 5 nie..
harga plak lebih kurang rm 2,200 cam tu ler..
 ok la,tu jer tuk ai nie..hehe..
xdak idea nak tulis pnjang2..hoho 

thanks 4 reading my blog
salam ^_^




Thursday, 23 August 2012

selamat hari raya aidilfitri

Assalamualaikum u olls...


masih belum terlambat lgi utk tulip ucapkan selamat hari raya aidilfitri.
maaf zahir dan batin.hari ni hari raya yang kelima bersamaan 5 syawal 1433 h..



Monday, 6 August 2012

11 hari lagi

Assalamulaikum u olls...

selamat berpuasa semua..maaflah tulip ngah sibuk ngan praktikal skang..
x sempat nak update blog.camner ngan puasa?ok x?
dah buat biskut raya?baju?tulip dah siap semua.tulip x suka buat persiapan last minute.x mo kalut2.hehe
lagi 11 hari untuk umat islam menyambut hari 
kemenangan iaitu hari raya aidilfitri..
wah x sabarnya..mesti dapat duit raya..eh2,besar2 pun dapt duit rya lgi ke??
hahaha..6t ada masa tulip update lgi okay
tataaa


thanks 4 reading
salam

Wednesday, 27 June 2012

1 hari lagi

Assalamualaikum u olls..

selamat petang korang...heh..sedihnya..tinggal sehari lagi sebelum tulip balik kmpung...sedihnya tulip nak tinggalkan UUM nie..bnyak kenangan manis disini..
lepas ni praktikal plak..
hope semuanya berjalan dengan lancar..amin..


thanks 4 reading
salam

Thursday, 21 June 2012

happy birthday to me

Assalamualaikum u olls...

selamat tengahari n selamat hari jumaat yg penuh barakah ini..
semoga kita semua dibawah lindungan Ilahi...
hari ni 22jun 2012 bersamaan hari khamis..


n today is my birthday
selamat hari lahir yg ke 24 tahun kepada diri sendiri..hik3..
thanks kepada kawan2 yang wish birthday tulip hari ni..
moga-moga apa yang dihajati dimakbulkan..aminnn

thanks 4 reading
salam

Tuesday, 19 June 2012

exam da habis!!!yeayy

Assalamualaikum u olls...




selamat pagi.....heh..setelah sekian lama tak update blog..
al-maklum la,tulip tersangat bizi ngan final exam...
huhuhu...
kelmarin da habis paper
tulip tgk rmai yg da kemas beg
tulip pn da mula  kemas beg
walaupun balik lmbat lgi..hehe
tp mcm x mo je kuar UUM ni
time buka sem, malas plak nak p u
skrg da hbis sem, berat hati plak nak tgglkn UUM
UUM always in my heart!!!!!!!
n doakan semoga tulip dapat result gempaakk..
amin..
 
 
thanks 4 reading
salam

Friday, 15 June 2012

"Speacial GiVeAway By Aiman"

Assalamualaikum u olls...


 klik banner

tulip join GA lagi..hehe
korang join la jgak..hadiah dia memang ohsem
hehe..harap2 tulip menang tuk GA kali nie..a

thanks 4 reading
salam

Friday, 8 June 2012

first giveaway by Alia

Assalamualaikum u olls...



klik banner

mangsa tag:

ok,done join GA..
Hadiah memang ohsem
korang join la gak..

thanks 4 reading
salam

~ KAKLONG 1st GiveAway! ~

Assalamulaikum u olls...



klik bannerlau nak join yer

ok,done join GA nie..

thanks 4 reading
salam


Thursday, 7 June 2012

"Tudung Bawal Cantik 1st Giveaway by Kak Bunga"

Assalamualaikum u olls...

jom join GA ni from Cik Bunga




klik banner lau nak join k

tulip tag 3 kwan:

ok,done join GA nie..

thanks 4 reading
salam

Wednesday, 6 June 2012

Simple Giveaway by Double E

Assalamualaikum u olls...
 

klik banner lau nak join yer

tulip tag 3 org kawan tulip:

ok,done join GA ni..

thanks 4 reading
salam

Tuesday, 5 June 2012

"GA AmerCorner Free Domain and Aquapic Lomo. "

Assalamualaikum u olls...

klik banner lau nak join


tulip tag 3 org:



ok,done join GA from amir nir..korang pun join lah jgak yer..
hadiah dia sangat2 menarik..

thanks 4 reading
salam

"Random Giveaway By Cik Fie"

Assalamualaikum u olls..

GA lgi..hehe..jom join

 klik banner

tulip tag 3 kwn tulip:
mr dinie 
nur hidayah ali 
ct noriani 
 

klik kat sini 
tuk maklumat lanjut yer..
gud luck

thanks 4 reading
salam

"Simple GIVEAWAY by ira Thira

Assalamualaikum u olls..

tulip join GA lagi hri nie..korang pun join la skali
hadiah pun best gak.

klik banner lau nk join

tulip tag 2kwan tulip:

ok,done,hope tulip menang..
tuk mklumat lanjut..korang klik sini yer

thanks 4 reading
salam


Monday, 4 June 2012

sultan kelantan ke 5

Assalamualaikum u olls..


Bicara buat seorang sultan kekasih rakyat,
 berangkat hadir solat Isyak malam ini bersama rakyat,
 memandu sendiri Mercedes tertera ' V محمد '

tanpa dibentang permaidani kuning,
hanya ber-Croc memakai sendiri.
Berjubah,berkopiah sederhana mungkin,
Itulah Sultan yang mengajak rakyat takutkan Allah.
                       Daulat Tuanku kepada الله أكبر
Muhammad V,Sultan untuk umat Islam Malaysia..

Allahuakbar Tuanku.



thanks 4 reading
salam







Sunday, 3 June 2012

buah gajus or buah ketereh

Assalamualaikum u olls...

selamat petang semua.tadi duk fb walking,my cousin upload gambar buah janggus plak.adoyai.sedapnya kalau dimakan dengan gula dan cuka.marvellous..kalau kat kelantan,kitaorg panggil dengan nama buah ketereh or buah terey..hehe..
amacam..boleh sebut x?hehe


haa nilah buah janggus yg depan rumah tulip..
tgah masak ranum skang..rugiler x balik kampung.hehe

Terdapat dua jenis gajus yang biasa ditemui ditanam atau hidup
 di Malaysia iaitu, gajus kuning dan merah.

 haa ni plak buah gajus warne merah.tapi kalau yg kaler merah ni 
kureng sedap ckit.rasanya kelat2 gitu.


ni plak pucuk gajus.best di buat ulam cicah ngan budu.
kalau kat luar,diaorg cicah ngan samabal belacan.
syok wooo..hehe..meleleh dah air liur nie pabila melihat pucuk2 nie..

ada jugak teka-teki pasai buah nie..
buah apa biji dia diluar??hehe

thanks 4 reading
salam

Friday, 1 June 2012

soalan dalam loghat kelantan

 Assalamualaikum u olls..

hari ni tulip ada soalan dalam loghat kelantan..so,trylah jwab yer..hehe..kalau betul semua,korang memang hebatlah..hehe



"SELAMAT MENJAWAB FINAL EXAM BHSA KLATE..
jgn meniru ye siap hantar ..
dpt jawab yg n blh nk jd menantu org klate ..

1.Daba baju gumbey soyok ghabok...
A. Kolar baju Melayu koyak rabak
B. Butang baju Melayu patah 2
C. Si baju hijau sedang bertugas
D. Baju bundle 2 helai 5 ringgit

2.Mamoh woh topoh bowoh ghetok...
A. Memakai terompah yang retak
B. Makan buah bawah almari
C. Kunyah epal bawah jambatan
D. Kunyah jambatan sehingga retak

3.Buh pelepong nga khropeh aye dale lonjok...
A. Simpan tea Boh dan ayam dalam pelampong
B. Simpan hati dgn isi ayam dalam mangkuk
C. Ayam den lapeh
D. Isi paru-paru dgn tulang ayam dalam mangkuk tingkat

4.Skeleng belana daley celeng...
A. Duit banyak dalam dompet
B. Syiling berlambak dalam tabung
C. Kumpulan Wang Simpanan Pekerja
D. Wang melimpah atas siling

5.Cha sumbak,air beladong pah katah jemoghey...
A. Longkang tersumbat,air melimpah sampai anjung rumah
B. Sami buddha order tauhu sumbat & jus buah
C. Parit tersekat,air melimpah ke dalam rumah
D. Rumah kos rendah hadapi catuan air

6.Teykedaghoh sekuk liuk atah balasoh...
A. Curi wang dalam tabung surau
B. Makan biskut lemau di surau
C. Biskut Tiger punca darah tinggi
D. Santap biskut kering di masjid

7.Gatih teksi deghah gak,loghak ni...
A. Pandu teksi laju sikit,ade hal ni
B. Kayuh basikal kejar teksi
C. Kayuh beca laju sikit,nak cepat ni
D. Teksi beroperasi tanpa meter

8.Duk cokoh bley-bley behey beledo...
A. Lepak-lepak sambil makan puding
B. Duduk sambil makan agar-agar
C. Tony Blair menari ballet
D. Bersembang bla-bla sambil dengar lagu balada

9.Selok doh ko nyeylo?
A. Jendela dah kunci belum?
B. Pengsan di jendela
C. Awas penyeluk saku
D. Tingkap dah tutup ke?

10.Koho do'oh goli kudo bola...
A. Goalkeeper mengambil sepakan gol
B. Kuda dari N.Sembilan yang geli bermain bola
C. Penjaga gol menggeletek kuda
D. Perlahan sgt penjaga gol tendang bola

Selamat Menjawab

p/s:boring x taw nak wat pe.agak2 korang jwab btul penuh ke x ek?hehe

thanks 4 reading
salam

Antara 9 siti yang perlu dicontohi

Assalamualaikum u olls..hari ni tulip nak buat entry baru pasal antara 9 siti 
 yg perlu dicontohi..



 1) Siti Khadijah

- Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yg melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh org2 kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kpd Baginda ketika Baginda beribadat di Gua Hira'.

2) Siti Fatimah

- Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kpd suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kdg2 berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah b'kata aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.

3) Siti A'ishah

- Beliau isteri Rasulullah yg paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dgn Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yg sama.

4) Siti Hajar
- Isteri Nabi Ibrahim yg patuh kpd suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air utk anaknya Nabi Ismail (Pengorbanan seorg ibu mithali).

5) Siti Mariam

- Wanita suci yg mmg pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oh Allah s.w.t utk mengandungkan Nabi Isa.

6) Siti Asiah

- Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tidak gentar dgn ujian yg dihadapinya drpd Firaun Laknatullah.

7) Siti Aminah

- Wanita mulia yg menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

8) Siti Muti'ah

- Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat utk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja.

9 ) Siti Zubaidah

- Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya utk membina terusan utk kegunaan org ramai hanya niat kerana ALLAH(SWT). 
WAALLAHUA'LAM ♥ ^__^

Thanks 4 reading
salam

' Mega Tech Giveaway By MizzsNinie, CikMun And DrFara '

Assalamualaikum u olls..

hari ni tulip join GA..lau korang nak join,
klik banner kat bawah yew..

tulip tag 5 org kwan tulip:
anum 
PCL 




nak taw lebih lanjut pasal GA nie..korang klik kat sini yew


Thursday, 31 May 2012

21 ciri2 lelaki yang layak untuk dijadikan suami

Assalamualaikum u olls...

entry tulip hari ni gedix ckit.haha..nak taw tulip nk citer pasal pe..tgok la tajuk kt atas tuuu..(gedix x) haha..

kepada yg msih single,sedang bercinta yang dilema tak tahu nak pilih yg mana satu jejaka idaman,kat sini ada beberapa tips untuk prmpuan di luar sana mencari lelaki idaman mereka untuk dijadikan sbg suami..


antara ciri2nya ialah:

1.Solat fardhu cukup 5 waktu

2.Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas,boleh bayar rumah sewa,boleh beli beras,boleh isi minyak,boleh htr ke tempat keje.Nafkah zahir boleh bagi,bukan nafkah batin je taw.

3.Ada kenderaan:moto kapcai dah ok.honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet.Basikal pun boleh,tapi penat kayuh.Kalau hujan basah.Sebaik-baiknya kereta,sebab nanti nak bawa isteri yg mengandung ke klinik setiap bulan.

4.Lulus ujian fardhu ain sekolah rendah.Maknanya boleh mandi wajib dgan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dgan betul,apatah lgi mndi2 yg lain.

5.Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat "Alif Ba Ta" sampai surah "Iqra' bismirabbikallazi khalaq".

6.Jenis lurus,baik & hati baik,tak menipu.Tak adalah smp menipu kata nak pergi Mydin,tapi prgi mengurat jiran taman sebelah.

7.Dia faham kamu,kamu faham dia.saling memahami.serasi bersama.berbeza tapi boleh masuk.
8.Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je.depan org lain sopan santun gitu.

9.Jenis tak cemburu buta sangat.cemburu macam ni ok, "Ehemm.ramainya kwan laki kat opis..jgn smp lupa abg taw..."

10.Belajar takat PMR je pun takpe,janji cara dia fikir tu matang dari yg belajar PhD.

11.Kalau dia jenis pendiam tak adalah smp org kata x bergauldgan manusia lain.Kalau dia banyak brckap pun tak adalah smp dia mengata-ngata org lain.

12.Malas juga ke masjid,tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2 kali,sekurang-kurangnya Maghrib dan Isyak





13.Walaupun tak kerap ke kuliah agama,tapi bila tgok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu smp trlupa nk tgok bola.Jika ada kuliah di masjid muka dialah ada di antara org2 kampung.

14.Boleh bersusah senang bersama.Kalau isteri nangis,dia tolong riba isteri dan tenangkan.Kalau isteri sakit,dia tolong jaga dari malam smp pagi.

15.Jenis senyum sokmo.

16.Tak tengok sangat awek cuns,duk tgok bini dia je..walaupun bini dia x cuns (Tak cun xpe,boleh tutup lampu-UIA)

17.Pandai masak sekurang-kurangnya masak nasi dan goreng telur,ayam,ikan,nasi goreng,nasi goreng hailam dll.Kalau dia x smpt nak masak sekalipun,dia x kan mkan kat McD ke,KfC ke atau tmpat2 mkan yg harganya mahal.Mkan nsi lemak kat gerai lgi ok pe.




18.Rajin.Ringan tangan tolong isteri.Kadang2 tolong kemas rumah,sapu sampah,sidai kain,memasak.Tapi janganlah poyo sngat smp kwan2 isteri dtang pun,tlong gorengkan pisang kat dapur utk raikan tetamu.

19.Jenis pembersih gak la.Masa muda2 dia x ada la jenis pakai seluar jeans busuk berminggu2 x basuh.Bau badan tu jaga.kena bersih sebab hari2 nak ngadap Allah,bukan nak wangi dpan manusia je.

20.Sehari sekali ingatkan bini dan anak-anak tntang kematian dan amalan agama.
"sayang,tgok jam tu.Ha,bila kita tgok jam..Ingatlah detik kematian tu makin hampir."

21.Dia sentiasa nak berubah bersama-sama isteri dan anak2 dia.Berubah jadi lebih soleh dari sehari ke sehari.


Kepada golongan lelaki diluar sana, adakah anda termasuk dalam kriteria di atas? Kepada golongan perempuan pula, adakah kriteria di atas cukup untuk si dia menjadi suami idaman anda? Fikir-fikirkanlah.


 thanks 4 reading
salam ^_^

Wednesday, 30 May 2012

2nd Anniversary Giveaway Ieyza Afieyna

 Assalamualaikum u olls..

hari ni tulip join GA lagi.hehe..tulip mmg suker GA nie.
harap2 menang lah yew.. 

 klik banner

tulip tag 3 org:

ok,done...kalau korang nak join..korang klik kat cini yew

thanks 4 reading
salam 

 

Tuesday, 29 May 2012

tahniah tomok dapat baby boy

Assalamualaikum u olls..

selamat petang semua..tulip harap korang semua sihat hendaknya..
hari ni tulip nak wat entry pasal anak tomok yang selamat dilahirkan petang semalam.
tahniah tulip ucapkan kepada tomok n isterinya,Ayu...
tomok dapat baby boy seberat 3.33 kg (besaqnya)hehe..
dilahirkan ptg semalam hari selasa 29 may 2012..diberi nama Arrianshah Akid bin shah indrawan..comel nama tuu..jom tengok pic baby tomok..




comel macam ayahnya kan..hehe..

credit to:fb tomok

thanks 4 reading
salam

 



Ampunkan dosaku ya ALLAH

Assalamualaikum u olls.. 



 aku
berdiri atas siapa
kalau bukan Dia
Rabbul Izzati.
kalau diri sudah jauh dariNya
bagaimana mahu bergantung sepenuh hati?
kalau esok lusa hidup terasa kelabu..
pada siapa mahu diminta bantu??
mahukah Dia melihat aku
yang telah jauh tenggelam dalam kelam maksiat sendiri..
ampunkan kami ya Allah.

"ya Allah, Kau perbaikilah agamaku, kerana itulah yang memelihara urusanku, dan Kau perbaikilah duniaku, kerana disitulah aku hidup, dan perbaikilah akhiratku, kerana disitu kelak akan aku dikembalikan. Jadikanlah kehidupan ini sebagai satu tambahan dalam setiap kebajikan aku laksanakan, dan Kau jadikanlah kematian itu sebagai satu istirehat untuk aku dari segala kejahatan"
(Riwayat muslim, dari Abu Hurairah r.a)

cara guna komputer dengan betul

Assalamualaikum u olls..

selamat petang semua.tulip harap korang sihat hendaknya..
hari ni tulip nak share ngan korang pasai menggunakan komputer dengan betul.
jom tengok gambar kat bawah nie..



rupenyer ada cara tersendiri nak gunakan komputer ni..
ingatkan main belasah jew.huhu
so,gunalah cara yang betul yew

thanks 4 reading
salam

Sunday, 27 May 2012

adakah kita telah menggunakan nikmat Allah dengan sebaiknya??

Assalamualaikum u olls.. 

hai korang..tulip harap semuanya sihat walafiat hendaknya.malam ni tulip nak wat entry baru pasai adakah kita menggunakan nikmat ALLAH dengan sebaiknya...jom layanzzz


 Adakah kita sedar dengan nikmat Allah S.W.T telah berikan kepada kita?Adakah kita menggunakannya sebaik mungkin dalam mengerjakan kebaikan...

Kita manusia umpama boneka, tanpa izin Allah kita x akan mampu berbuat apa2~

Ada orang yang mempunyai mata, tapi xdapat melihat~
Ada orang yang mempunyai telinga, tapi xdapat mendengar~
Ada orang yang mempunyai mulut, tapi xdapat bercakap~
Ada orang yang mempunyai kaki, tapi xdapat berjalan~
Ada orang yang mempunyai otak, tapi xdapat berfikir~

Bersyukurlah dengan setiap nikmat Allah yg telah dikurniakan kepada kita. Jika korang faham dengan apa yg disampaikan, menandakan Allah telah mengurniakan otak yang boleh berfikir kpd anda~

thanks 4 reading
salam ^_^

Thursday, 24 May 2012

3rd GIVEAWAY by Syafiqah Hashim

Assalamualaikum u olls...

jom join GA ni..comel jew..hehe

klik banner

for more info..korang tekan kat sini yew

3 org tulip tag:

ok,dah siap..hehe..

thanks 4 reading
salam

"GA AmerCorner Free Domain and Aquapic Lomo"

Assalamualaikum u olls..

tulip join GA lagi.hehe...jom join...
lagi ramai lagi meriah.hehe

klik banner

tuk maklumat lanjut,korang klik kat sini yew

tulip tag 3 org kwn tulip:

ok,dah siap..harap2 tulip menang.amin

thanks 4 reading
salam

"BellaJane First Giveaway"

Assalamualaikum u olls...


tulip join GA lagi.hehe..syok join GA nie..
korang join la jugak ek.lagi ramai,lagi meriah

klik banner

untuk maklumat lanjut korang tekan sini yer

3 org tulip tag:

ok,da siap...harap2 ade rejeki tuk menang..yehaa..^_^

thanks 4 reading
salam

1st giveaway by Syakilla Syed Alwi

Assalamaulaikum u olls..

duk blogwalking tadi,terjumpa GA comel nie..jom join..




tulip tag 3 kawan tulip:


hadiah dia pown lumayan gak..join ek..utk maklumat lanjut korang tengok kat sini yer
n harap2 tulip menang.amin..^_^

thanks 4 reading..
salam

Wednesday, 23 May 2012

which step have u reached today?

Assalamualaikum u olls...

pagi tadi dalam kelas matematik pengurusan,
lecturer tulip ada tunjuk gambaq nih


WHICH STEP HAVE YOU REACHED TODAY?

pas tu lec tanya kitaorang..u olls kat tahap mana skang??..
lec kata,x kanlah u olls kat tangga bawah lgi..
sekurang-kurangnya kat ke 2 atas dah skang..ayyoo
hehe..agak2 tulip kat tahap mana dah skang..ok,i'll try to do it..hehe..
adoyai..blum start study g nie..lpas exam leh la ckap yes,i did it!!..hehe
exam 2 minggu lgi..chaiyok2..

p/s:wish me gud luck..subjek tadi susah lor..matematik pengurusan...
lebih kureng add math la..tulip boleh buat..orang lain boleh buat.
x kan tulip x boleh..yer x?

thanks 4 reading
salam

tahniah budu

Assalamualaikum u olls...



selamat malam semua.tulip nak ucapkan tahniah kepada 'budu' kerana berjaya 
mengalahkan 'keropok lekor' malam ini dengan 3-2...
sekaligus Kelantan satu-satunya wakil team Malaysia untuk mara ke peringkat 
suku akhir Piala AFC 2012...tulip bangga jadi anok kelate..hehe


thanks 4 reading
salam ^_^

Monday, 21 May 2012

bayi lahir bersama Al-Quran

Assalamualaikum u olls...

tulip ader kisah menarik pagi ni..jom layan

Bayi Lahir Bersama Alquran dari Rahim Ibunya

 

Subhanallah..Semuanya adalah kehendak Allah swt. 
Banyak perkara ajaib dan luar biasa berlaku di akhir zaman ini. Pada 7 Mei 2012 seorang bayi dilahirkan dengan tangannya menggenggam Al-Quran kecil. Keajaiban ini telah menyebabkan ibunya dan abangnya memeluk agama Islam pada tanggal 13 Mei 2012.

Peristiwa menakjubkan ini telah disaksikan sendiri oleh ulamak terkenal Nigeria Sheikh Abd Rahman Olanrewaju dan beliau sendiri menamakan bayi tersebut dengan nama Abdul Wahab Iyanda. Ulamak lain yang ikut serta ialah Sheikh Abdulrahman Sulaiman Adangba dan Dr Ramoni Tijani 

credit to:islam

thanks 4 reading
salam 

masuk syurga kerana bulu mata

Assalamualaikum u olls...

jam sudah menunjukkan kul 4 pagi.tapi mata tulip still x ngantuk..puas pejam,tapi still x leh tidoq..apalagi lau mata still x tido,online ler jwabnya..tadi duk fbwalking,trbaca kisah menarik nie..meh baca citer nie..

Kisah Masuk Syurga Kerana Bulu Mata



 Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, menyia-nyiakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah. “Tidak! Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu.” “Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa,” jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yang sedang berdiri.

Di situ hanya ada dia sendirian. Makanya ia pun menyanggah, “Manakah saksi-saksi yang kau maksudkan? Di sini tidak ada siapa kecuali aku dan suaramu.” “Inilah saksi-saksi itu,” ujar malaikat. Tiba-tiba mata hamba Allah tersebut bicara, “Saya yang memandangi.” Disusul oleh telinga, “Saya yang mendengarkan.” Hidung pun tidak ketinggalan, “Saya yang mencium.”

Bibir mengaku, “Saya yang merayu.” Lidah menambah, “Saya yang mengisap.” Tangan meneruskan, “Saya yang meraba dan meramas.” Kaki menyusul, “Saya yang dipakai lari ketika diketahui orang akan maksiat tersebut.”

“Nah! Kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu”, ucap malaikat. Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dihumbankan ke dalam Neraka Jahanam. Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu. Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, tiba-tiba terdengar suara yang amat lembut dari selembar bulu matanya: “Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi.”

“Silakan”, kata malaikat. “Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yang lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahawa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yang terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahawa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan.”

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan dihantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga: “Lihatlah, Hamba Allah ini masuk surga kerana pertolongan sehelai bulu mata.”

* Taubatlah dengan sebenar-benar taubat yang penuh penyesalan dan keikhlasan sebelum terlambat.. Allah itu Maha Pengampun..

credit to:islamic

thanks 4 reading
salam 

kenapa lau kawin,kena sarung cincin di jari manis?

Assalamualaikum u olls...

selamat malam semua..tadi tulip tgok citer cerekarama,tajuknya mencintaimu..
dalam citer tuh,eman manan ada bgtaw kepada anak sedaranya(dlm citer tuh) pasal kenapa org kawin,dia sarung cincin kat jari manis...so,dia terangkanlah..ooo,tulip baru taw,kenapa orang kawin,dia sarung cincin di jari manis..



Korang selalu nampak orang menikah. Sarung-sarung cincin. Tapi nak tau tak kenapa cincin tue mesti disarung jari manis? Kenapa? Hah...nie sebenarnya dari jawapan eman manan lam citer tdi... Pada awalnya tulip dengar lawak tapi ble tulip fikir balik, ada betul gak kan. Kalau korang tidak percayakan kata tulip, cuba korang try ikut kat bawah nie.
Ikutkan langkah yang dituliskan dibawah ini.

1. Pertama, tunjukkan telapak tangan korang, jari tengah ditekuk ke dalam

2. Kemudian, 4 jari yang lain pertemukan hujungnya.

3. Cuba buka ibu jari korang, ibu jari menwakili orang tua, ibu jari boleh dibukakan? Ini kerana semua manusia mengalami sakit dan mati. Dengan demikian orang tua kita akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

4.Tutup kembali ibu jari korang, kemudian buka jari telunjuk korang, jari telunjuk mewakili kakak dan adik korang, mereke memiliki keluarga sendiri, sehingga mereka juga akan meninggalkan kita.

5. Sekarang tutup kembali jari telunjuk korang, buka jari kelingking pulak, yang mewakili anak-anak kita-kita. Cepat atau lambat anak-anak juga akan meninggalkan kita jugak.

6. Selanjutnya, tutup jari kelingking korang, bukalah jari manis anda tempat dimana kita menyarung cincin perkawinan kita. Payah tak? Korang rasa pelik dan heran kan? Nape la payah sangat nak bukak macam yang lain. Hah, nie kerana jari tersebut tak boleh dibuka sebab jari manis mewakili suami dan isteri, selama hidup korang dan pasangan korang akan terus melekat satu sama lain. Hah, boleh bukak gak ke? Haha..tapi ia still tak la seluas bukaan yang lain kan? Cinta suami isteri itu  kekal abadi buat selamanya. 
insyaAllah..


p/s:PERCAYA ? Jangan eh! ... Sekadar gurau-gurauan di malam hari..hehe ^_^
 
thanks 4 reading
salam