Followers

Thursday, 31 May 2012

21 ciri2 lelaki yang layak untuk dijadikan suami

Assalamualaikum u olls...

entry tulip hari ni gedix ckit.haha..nak taw tulip nk citer pasal pe..tgok la tajuk kt atas tuuu..(gedix x) haha..

kepada yg msih single,sedang bercinta yang dilema tak tahu nak pilih yg mana satu jejaka idaman,kat sini ada beberapa tips untuk prmpuan di luar sana mencari lelaki idaman mereka untuk dijadikan sbg suami..


antara ciri2nya ialah:

1.Solat fardhu cukup 5 waktu

2.Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas,boleh bayar rumah sewa,boleh beli beras,boleh isi minyak,boleh htr ke tempat keje.Nafkah zahir boleh bagi,bukan nafkah batin je taw.

3.Ada kenderaan:moto kapcai dah ok.honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet.Basikal pun boleh,tapi penat kayuh.Kalau hujan basah.Sebaik-baiknya kereta,sebab nanti nak bawa isteri yg mengandung ke klinik setiap bulan.

4.Lulus ujian fardhu ain sekolah rendah.Maknanya boleh mandi wajib dgan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dgan betul,apatah lgi mndi2 yg lain.

5.Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat "Alif Ba Ta" sampai surah "Iqra' bismirabbikallazi khalaq".

6.Jenis lurus,baik & hati baik,tak menipu.Tak adalah smp menipu kata nak pergi Mydin,tapi prgi mengurat jiran taman sebelah.

7.Dia faham kamu,kamu faham dia.saling memahami.serasi bersama.berbeza tapi boleh masuk.
8.Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je.depan org lain sopan santun gitu.

9.Jenis tak cemburu buta sangat.cemburu macam ni ok, "Ehemm.ramainya kwan laki kat opis..jgn smp lupa abg taw..."

10.Belajar takat PMR je pun takpe,janji cara dia fikir tu matang dari yg belajar PhD.

11.Kalau dia jenis pendiam tak adalah smp org kata x bergauldgan manusia lain.Kalau dia banyak brckap pun tak adalah smp dia mengata-ngata org lain.

12.Malas juga ke masjid,tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2 kali,sekurang-kurangnya Maghrib dan Isyak





13.Walaupun tak kerap ke kuliah agama,tapi bila tgok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu smp trlupa nk tgok bola.Jika ada kuliah di masjid muka dialah ada di antara org2 kampung.

14.Boleh bersusah senang bersama.Kalau isteri nangis,dia tolong riba isteri dan tenangkan.Kalau isteri sakit,dia tolong jaga dari malam smp pagi.

15.Jenis senyum sokmo.

16.Tak tengok sangat awek cuns,duk tgok bini dia je..walaupun bini dia x cuns (Tak cun xpe,boleh tutup lampu-UIA)

17.Pandai masak sekurang-kurangnya masak nasi dan goreng telur,ayam,ikan,nasi goreng,nasi goreng hailam dll.Kalau dia x smpt nak masak sekalipun,dia x kan mkan kat McD ke,KfC ke atau tmpat2 mkan yg harganya mahal.Mkan nsi lemak kat gerai lgi ok pe.




18.Rajin.Ringan tangan tolong isteri.Kadang2 tolong kemas rumah,sapu sampah,sidai kain,memasak.Tapi janganlah poyo sngat smp kwan2 isteri dtang pun,tlong gorengkan pisang kat dapur utk raikan tetamu.

19.Jenis pembersih gak la.Masa muda2 dia x ada la jenis pakai seluar jeans busuk berminggu2 x basuh.Bau badan tu jaga.kena bersih sebab hari2 nak ngadap Allah,bukan nak wangi dpan manusia je.

20.Sehari sekali ingatkan bini dan anak-anak tntang kematian dan amalan agama.
"sayang,tgok jam tu.Ha,bila kita tgok jam..Ingatlah detik kematian tu makin hampir."

21.Dia sentiasa nak berubah bersama-sama isteri dan anak2 dia.Berubah jadi lebih soleh dari sehari ke sehari.


Kepada golongan lelaki diluar sana, adakah anda termasuk dalam kriteria di atas? Kepada golongan perempuan pula, adakah kriteria di atas cukup untuk si dia menjadi suami idaman anda? Fikir-fikirkanlah.


 thanks 4 reading
salam ^_^

Wednesday, 30 May 2012

2nd Anniversary Giveaway Ieyza Afieyna

 Assalamualaikum u olls..

hari ni tulip join GA lagi.hehe..tulip mmg suker GA nie.
harap2 menang lah yew.. 

 klik banner

tulip tag 3 org:

ok,done...kalau korang nak join..korang klik kat cini yew

thanks 4 reading
salam 

 

Tuesday, 29 May 2012

tahniah tomok dapat baby boy

Assalamualaikum u olls..

selamat petang semua..tulip harap korang semua sihat hendaknya..
hari ni tulip nak wat entry pasal anak tomok yang selamat dilahirkan petang semalam.
tahniah tulip ucapkan kepada tomok n isterinya,Ayu...
tomok dapat baby boy seberat 3.33 kg (besaqnya)hehe..
dilahirkan ptg semalam hari selasa 29 may 2012..diberi nama Arrianshah Akid bin shah indrawan..comel nama tuu..jom tengok pic baby tomok..




comel macam ayahnya kan..hehe..

credit to:fb tomok

thanks 4 reading
salam

 



Ampunkan dosaku ya ALLAH

Assalamualaikum u olls.. 



 aku
berdiri atas siapa
kalau bukan Dia
Rabbul Izzati.
kalau diri sudah jauh dariNya
bagaimana mahu bergantung sepenuh hati?
kalau esok lusa hidup terasa kelabu..
pada siapa mahu diminta bantu??
mahukah Dia melihat aku
yang telah jauh tenggelam dalam kelam maksiat sendiri..
ampunkan kami ya Allah.

"ya Allah, Kau perbaikilah agamaku, kerana itulah yang memelihara urusanku, dan Kau perbaikilah duniaku, kerana disitulah aku hidup, dan perbaikilah akhiratku, kerana disitu kelak akan aku dikembalikan. Jadikanlah kehidupan ini sebagai satu tambahan dalam setiap kebajikan aku laksanakan, dan Kau jadikanlah kematian itu sebagai satu istirehat untuk aku dari segala kejahatan"
(Riwayat muslim, dari Abu Hurairah r.a)

cara guna komputer dengan betul

Assalamualaikum u olls..

selamat petang semua.tulip harap korang sihat hendaknya..
hari ni tulip nak share ngan korang pasai menggunakan komputer dengan betul.
jom tengok gambar kat bawah nie..



rupenyer ada cara tersendiri nak gunakan komputer ni..
ingatkan main belasah jew.huhu
so,gunalah cara yang betul yew

thanks 4 reading
salam

Sunday, 27 May 2012

adakah kita telah menggunakan nikmat Allah dengan sebaiknya??

Assalamualaikum u olls.. 

hai korang..tulip harap semuanya sihat walafiat hendaknya.malam ni tulip nak wat entry baru pasai adakah kita menggunakan nikmat ALLAH dengan sebaiknya...jom layanzzz


 Adakah kita sedar dengan nikmat Allah S.W.T telah berikan kepada kita?Adakah kita menggunakannya sebaik mungkin dalam mengerjakan kebaikan...

Kita manusia umpama boneka, tanpa izin Allah kita x akan mampu berbuat apa2~

Ada orang yang mempunyai mata, tapi xdapat melihat~
Ada orang yang mempunyai telinga, tapi xdapat mendengar~
Ada orang yang mempunyai mulut, tapi xdapat bercakap~
Ada orang yang mempunyai kaki, tapi xdapat berjalan~
Ada orang yang mempunyai otak, tapi xdapat berfikir~

Bersyukurlah dengan setiap nikmat Allah yg telah dikurniakan kepada kita. Jika korang faham dengan apa yg disampaikan, menandakan Allah telah mengurniakan otak yang boleh berfikir kpd anda~

thanks 4 reading
salam ^_^

Thursday, 24 May 2012

3rd GIVEAWAY by Syafiqah Hashim

Assalamualaikum u olls...

jom join GA ni..comel jew..hehe

klik banner

for more info..korang tekan kat sini yew

3 org tulip tag:

ok,dah siap..hehe..

thanks 4 reading
salam

"GA AmerCorner Free Domain and Aquapic Lomo"

Assalamualaikum u olls..

tulip join GA lagi.hehe...jom join...
lagi ramai lagi meriah.hehe

klik banner

tuk maklumat lanjut,korang klik kat sini yew

tulip tag 3 org kwn tulip:

ok,dah siap..harap2 tulip menang.amin

thanks 4 reading
salam

"BellaJane First Giveaway"

Assalamualaikum u olls...


tulip join GA lagi.hehe..syok join GA nie..
korang join la jugak ek.lagi ramai,lagi meriah

klik banner

untuk maklumat lanjut korang tekan sini yer

3 org tulip tag:

ok,da siap...harap2 ade rejeki tuk menang..yehaa..^_^

thanks 4 reading
salam

1st giveaway by Syakilla Syed Alwi

Assalamaulaikum u olls..

duk blogwalking tadi,terjumpa GA comel nie..jom join..




tulip tag 3 kawan tulip:


hadiah dia pown lumayan gak..join ek..utk maklumat lanjut korang tengok kat sini yer
n harap2 tulip menang.amin..^_^

thanks 4 reading..
salam

Wednesday, 23 May 2012

which step have u reached today?

Assalamualaikum u olls...

pagi tadi dalam kelas matematik pengurusan,
lecturer tulip ada tunjuk gambaq nih


WHICH STEP HAVE YOU REACHED TODAY?

pas tu lec tanya kitaorang..u olls kat tahap mana skang??..
lec kata,x kanlah u olls kat tangga bawah lgi..
sekurang-kurangnya kat ke 2 atas dah skang..ayyoo
hehe..agak2 tulip kat tahap mana dah skang..ok,i'll try to do it..hehe..
adoyai..blum start study g nie..lpas exam leh la ckap yes,i did it!!..hehe
exam 2 minggu lgi..chaiyok2..

p/s:wish me gud luck..subjek tadi susah lor..matematik pengurusan...
lebih kureng add math la..tulip boleh buat..orang lain boleh buat.
x kan tulip x boleh..yer x?

thanks 4 reading
salam

tahniah budu

Assalamualaikum u olls...



selamat malam semua.tulip nak ucapkan tahniah kepada 'budu' kerana berjaya 
mengalahkan 'keropok lekor' malam ini dengan 3-2...
sekaligus Kelantan satu-satunya wakil team Malaysia untuk mara ke peringkat 
suku akhir Piala AFC 2012...tulip bangga jadi anok kelate..hehe


thanks 4 reading
salam ^_^

Monday, 21 May 2012

bayi lahir bersama Al-Quran

Assalamualaikum u olls...

tulip ader kisah menarik pagi ni..jom layan

Bayi Lahir Bersama Alquran dari Rahim Ibunya

 

Subhanallah..Semuanya adalah kehendak Allah swt. 
Banyak perkara ajaib dan luar biasa berlaku di akhir zaman ini. Pada 7 Mei 2012 seorang bayi dilahirkan dengan tangannya menggenggam Al-Quran kecil. Keajaiban ini telah menyebabkan ibunya dan abangnya memeluk agama Islam pada tanggal 13 Mei 2012.

Peristiwa menakjubkan ini telah disaksikan sendiri oleh ulamak terkenal Nigeria Sheikh Abd Rahman Olanrewaju dan beliau sendiri menamakan bayi tersebut dengan nama Abdul Wahab Iyanda. Ulamak lain yang ikut serta ialah Sheikh Abdulrahman Sulaiman Adangba dan Dr Ramoni Tijani 

credit to:islam

thanks 4 reading
salam 

masuk syurga kerana bulu mata

Assalamualaikum u olls...

jam sudah menunjukkan kul 4 pagi.tapi mata tulip still x ngantuk..puas pejam,tapi still x leh tidoq..apalagi lau mata still x tido,online ler jwabnya..tadi duk fbwalking,trbaca kisah menarik nie..meh baca citer nie..

Kisah Masuk Syurga Kerana Bulu Mata



 Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, menyia-nyiakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah. “Tidak! Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu.” “Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa,” jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yang sedang berdiri.

Di situ hanya ada dia sendirian. Makanya ia pun menyanggah, “Manakah saksi-saksi yang kau maksudkan? Di sini tidak ada siapa kecuali aku dan suaramu.” “Inilah saksi-saksi itu,” ujar malaikat. Tiba-tiba mata hamba Allah tersebut bicara, “Saya yang memandangi.” Disusul oleh telinga, “Saya yang mendengarkan.” Hidung pun tidak ketinggalan, “Saya yang mencium.”

Bibir mengaku, “Saya yang merayu.” Lidah menambah, “Saya yang mengisap.” Tangan meneruskan, “Saya yang meraba dan meramas.” Kaki menyusul, “Saya yang dipakai lari ketika diketahui orang akan maksiat tersebut.”

“Nah! Kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu”, ucap malaikat. Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dihumbankan ke dalam Neraka Jahanam. Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu. Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, tiba-tiba terdengar suara yang amat lembut dari selembar bulu matanya: “Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi.”

“Silakan”, kata malaikat. “Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yang lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahawa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yang terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahawa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan.”

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan dihantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga: “Lihatlah, Hamba Allah ini masuk surga kerana pertolongan sehelai bulu mata.”

* Taubatlah dengan sebenar-benar taubat yang penuh penyesalan dan keikhlasan sebelum terlambat.. Allah itu Maha Pengampun..

credit to:islamic

thanks 4 reading
salam 

kenapa lau kawin,kena sarung cincin di jari manis?

Assalamualaikum u olls...

selamat malam semua..tadi tulip tgok citer cerekarama,tajuknya mencintaimu..
dalam citer tuh,eman manan ada bgtaw kepada anak sedaranya(dlm citer tuh) pasal kenapa org kawin,dia sarung cincin kat jari manis...so,dia terangkanlah..ooo,tulip baru taw,kenapa orang kawin,dia sarung cincin di jari manis..



Korang selalu nampak orang menikah. Sarung-sarung cincin. Tapi nak tau tak kenapa cincin tue mesti disarung jari manis? Kenapa? Hah...nie sebenarnya dari jawapan eman manan lam citer tdi... Pada awalnya tulip dengar lawak tapi ble tulip fikir balik, ada betul gak kan. Kalau korang tidak percayakan kata tulip, cuba korang try ikut kat bawah nie.
Ikutkan langkah yang dituliskan dibawah ini.

1. Pertama, tunjukkan telapak tangan korang, jari tengah ditekuk ke dalam

2. Kemudian, 4 jari yang lain pertemukan hujungnya.

3. Cuba buka ibu jari korang, ibu jari menwakili orang tua, ibu jari boleh dibukakan? Ini kerana semua manusia mengalami sakit dan mati. Dengan demikian orang tua kita akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

4.Tutup kembali ibu jari korang, kemudian buka jari telunjuk korang, jari telunjuk mewakili kakak dan adik korang, mereke memiliki keluarga sendiri, sehingga mereka juga akan meninggalkan kita.

5. Sekarang tutup kembali jari telunjuk korang, buka jari kelingking pulak, yang mewakili anak-anak kita-kita. Cepat atau lambat anak-anak juga akan meninggalkan kita jugak.

6. Selanjutnya, tutup jari kelingking korang, bukalah jari manis anda tempat dimana kita menyarung cincin perkawinan kita. Payah tak? Korang rasa pelik dan heran kan? Nape la payah sangat nak bukak macam yang lain. Hah, nie kerana jari tersebut tak boleh dibuka sebab jari manis mewakili suami dan isteri, selama hidup korang dan pasangan korang akan terus melekat satu sama lain. Hah, boleh bukak gak ke? Haha..tapi ia still tak la seluas bukaan yang lain kan? Cinta suami isteri itu  kekal abadi buat selamanya. 
insyaAllah..


p/s:PERCAYA ? Jangan eh! ... Sekadar gurau-gurauan di malam hari..hehe ^_^
 
thanks 4 reading
salam 
 

selamat datang bulan rejab

Assalamualaikum u olls..

tahukah korang pada malam ini (isnin 21 mei 2012)..


adalah malam 1 rejab..
Imam Syafiie Rahimahullah berkata,ada 5 malam dalam setahun,ALLAH SWT bukakan pintu langit,salah satunya adalah malam 1 rejab.Bulan Rejab dikenali juga sebagai bulan istighfar.
Jadi,perbanyakkan doa,mudah-mudahan ALLAH ampunkan dosa kita,memakbulkan doa kita pada malam 1 rejab.perbanyakkan istighfar,minta ampun daripada ALLAH SWT.Insyaallah..

p/s:jom sama-sama dapatkan keberkatan bulan REJAB...(^_^)

thanks 4 reading
salam ^_^

Saturday, 19 May 2012

tahniah the red warrior (kelantan)

Assalamulaikum u olls...

sebentar tadi..maka,berakhirlah perlawanan piala FA Cup...kelantan vs sime darby FC...kelantan menang 1-0...tahniah kelate..u are the best..
gomo kelate gomo...Alhamdulillaaaaaahhh!!! 
Gema takbir kemenangan akhirnya berjaya dicipta buat kali pertama. Kini....PIALA FA EDISI KE-23 SAH MILIK KITA! TRW JUARAAAAAAAAAA!!!! Lafaz kesyukuran yang tidak terhingga dari kami seluruh rakyat Kelantan... Allahuakbar!!!



untung laaa esok kelantan cuti..nak cuti gak :(
 
 thanks 4 reading
salam ^_^

Thursday, 17 May 2012

adab menguap

Assalamualaikum u olls..

selamat hari jumaat yang penuh keberkatan ini..hari ini tulip nak wat entry pasal menguap..dah tengahari ni kan.mesti korang mengantuk lpas makan tengahari tadi..hehe.menguap pun ada adab-adabnya..jom baca apa yang tulip copy n paste nie.hehe
semoga korang semua amalkannya yer..

Salah satu perkara yang sering mengganggu kerjaya kita adalah “MENGANTUK”..

 

Menguap merupakan ciri2 orang yang mengantuk. Sebenarnya ia merupakan gangguan syaitan yang menginginkan kita lalai dengan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada kita.

Maka di sini ingin ada tips dari Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam untuk menangani gangguan syaitan ketika “MENGANTUK” yang menyerang melalui senjatanya “MENGUAP”.

HADIS TENTANG MENGUAP :

الْعُطَاسُ مِنَ اللّهِ , وَالتَّثَاؤُبُ مِنَ الشَّيْطَانِ , فَإِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَضَعْ يَدَهُ عَلَى فُيْهِ , وَإِذَا قَالَ : آهْ , آهْ , فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَضْحَكُ مِنْ جَوْقِهِ . وَإِنَّ اللّهَ عز جل يُحِبُّ الْعُطَاسَ , وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ .
"Bersin itu dari Allah dan menguap itu dari syaitan. Jika salah seorang kalian menguap, maka tutuplah mulutnya dengan tangannya dan jika ia mengatakan `aaah..' , maka syaitan tertawa di dalam perutnya. Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap." (Hadis riwayat. At-Tirmidzi )

FAEDAH DARI HADIS:

1. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam memberitahu kita bahawa menguap berasal dari syaitan gangguan Syaitan.

2. Oleh itu, apabila kita menguap atau terasa hendak menguap :
a. Berusaha menahannya sedaya upaya.
Sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam :
"Apabila salah seorang dari kalian menguap dalam solatnya, hendaklah ia berusaha menahan menguapnya sedaya mampu kerana ia boleh menyebabkan syaitan masuk." (Hadis riwayat. Muslim)

b. hendaklah kita menutup mulut (samada dengan tangan kiri atau kanan, depan atau belakang, kerana Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam tidak menetapkan mana2 bahagian),

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya),
“Jika seseorang dari kalian menguap, maka tutuplah mulut dengan tangannya
kerana sesungguhnya syaitan masuk (ke dalam mulut yang terbuka) .” (Hadis Riwayat Muslim)

c. Elak dari mengeluarkan bunyi ketika menguap. Seperti “Haaaaaah” Kerana apabila seseorang itu menguap sambil mengeluarkan bunyi, maka Syaitan akan ketawa. (Syaitan mentertawakan sesiapa yang menguap dan memperlekehkan keburukan wajah diri yang sedang menguap)


d. Elakkan juga mengangkat suara ketika menguap.
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya),
“Menguap adalah dari Syaitan.
Maka apabila seseorang dari kalian menguap, tahanlah (dari menguap) dengan sedaya upaya mungkin kerana sesungguhnya apabila seseorang itu menguap sambil berbunyi “Haaa” maka Syaitan akan mentertawakannya.”
(Hadis Riwayat al-Bukhari)

Maka, apabila anda bebas dari gangguan syaitan,
anda pasti dapat melaksanakan tanggungjawab anda dengan cemerlang….InsyaAllah

Silakan untuk SHARE..

credit to:alam informasi
thanks 4 reading..
salam

Wednesday, 16 May 2012

KISAH POKOK SEMALU & WANITA

 Assalamaulaikum u olls...

hari nih tulip wat entry baruuu..baca lah yew..
tulip copy n paste jew.hehe..
citer nih berbentuk nasihat..jom layan..


Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saiditina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ, dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi.

Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.

PERTAMA, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

KEDUA, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

KETIGA, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.


Ingatlah wahai WANITA, kepanasanmu bertudung, longgarnya pakaianmu, panjangnya lengan bajumu, panjangnya sarung kakimu, sopannya tingkah lakumu serta ketabahanmu menjaga syariat Islam itu ganjarannya syurga di akhirat kelak.

Kebaikan itu adalah elok budi pekerti. Dan dosa itu ialah apa yang tergetar dalam diri engkau dan engkau benci bahawa dilihat oleh manusia kepadanya (Riwayat Muslim)

Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil...~~",)

::SHARE bersama rakan anda.


credit to:klik disini

thanks 4 reading
salam^_^

Tuesday, 15 May 2012

selamat hari cikgu

Assalamualaikum u  olls...


selamat hari guru 



Pada 16 Mei merupakan satu tarikh yang sangat istimewa bagi guru-guru sedunia.Pada tarikh inilah mereka disambut,diraikan dan diberi ucapan serta hadiah.Maka,berbanggalah kalian menjadi seorang guru kerana tanpa guru,takkan ada insan-insan yang berjaya pada hari ini.

Selamat menyambut Hari Guru buat rakan-rakan blogger dan juga mereka diluar sana yang menjawat jawatan pendidik anak bangsa. Jasa, pengorbanan dan budi baik kalian hanya Tuhan yang mampu membalasnya. Buat kaum ibu, kalian juga adalah guru kepada anak-anak tersayang.

Tanpa seorang bergelar CIKGU..impian seorang murid tidak akan terlaksana.Tanpa seorang GURU kejayaan murid tidak mingkin dikecapi.Tanpa seorang USTAZ/USTAZAH tidak mungkin ilmu akhirat tersemat di dalam hati..Bicara seorang GURU harus di ingat selalu...

Dikesempatan ini,tulip ingin mengucapkan SELAMAT HARI GURU dan TERIMA KASIH kepada cikgu,ustaz,ustazah,sir,madam,puan,encik,prof yang mengajar tulip dari tadika sampai sekarang sehingga saya mampu berjaya menjadi seorang yang bergelar insan yang berguna.tanpa guru,siapalah saya..terima kasih

thanks 4 reading
salam ^_^

Saturday, 12 May 2012

nasi goreng ayam

Assalamualaikum u olls...

selamat pagi semua..eh dah pgi erk.yew la jam dah menunjukkan pkul 12.40..pgi dh kan.cepatnya la hai masa berlalu...em hari ni dinner,tulip makan nasi goreng ayam ngan teh o ais.ok la kan.harga pown ok.nasi goreng ayam rm3.50 n teh o ais rm1.00.total semua rm4.50 utk dinner malam nie..huhu


nasi goreng ayam.yummy

xde nak wat entry yg menarik.wat sal makanan nie.hehe

thanks 4 reading..
salam ^_^

Wednesday, 9 May 2012

petua tidur Nabi Muhammad SAW

Assalamualaikum u olls..

selamat malam semua..dah nak tido kew??sebelum tidoq,korang amalkan amalan2 ini yew..

PETUA TIDUR NABI SAW




SEORANG yang berusia 60 tahun akan menghabiskan masa lebih kurang 20 tahun untuk tidur. Sekiranya dia tidur mengikut sunnah Rasullullah saw, maka tidurnya akan jadi ibadah. Allah swt hanya akan menerima ibadah yang dilakukan dengan ikhlas. Tidur adalah ibadat yang paling ikhlas. Seseorang tidak perlu dipaksa atau terpaksa untuk tidur. Ganjaran Allah swt untuk orang yang mengamalkan sunnah sangat besar. Satu sunnah yang diamalkan berterusan akan diberi ganjaran 100 pahala mati syahid, sedangkan satu pahala mati syahid sudah cukup untuk menjamin seseorang untuk masuk syurga.

Di dalam tidur sendiri ada banyak sunnah. Sebaliknya, jika seseorang tidur cara selain dari cara Nabi saw, dia hanya akan dapat kerehatan. Kalau bernasib baik, selama 20 tahun mungkin dia dapat mengumpul 20 kilo tahi mata dan menakung 20 liter atau lebih air liur basi.


Antara Sunnah-sunnah Nabi saw sebelum, ketika dan selepas tidur.

1. Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur. Ramai orang memperlekehkan doa Masnun(doa harian)tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga.

2. Jangan tidur menghadap kaki arah Qiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati.

3. Barangsiapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati malam itu,dia akan dikira sebagai mati syahid. Apa itu Tasbih Fatimah? Subhanallah 33 X, Alhamdulillah 33 X, Allahuakbar 34 X.

4. Baca 4 Qul tiup ke tapak tangan dan sapu keseluruh badan
untuk menghindarkan sihir dan niat jahat manusia.

5. Niat untuk bangun Tahajjud. Sekiranya tidak terjaga, Allah swt akan mengira seolah-olah dia bertahajjud sepanjang malam.
Tahajjud adalah sebaik-baik pelindung daripada sihir dan buatan orang.

6.Ambil wudhu sebelum tidur dan Solat Sunat Taubat 2 rakaat.

7.Maafkan semua kesalahan manusia pada kita dan halalkan semua hutang piutang sebelum tidur.Bangun tidur boleh buka fail semula kalau mahu.

8. Tidur cara Rasulullah saw dengan mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi. Banyak lagi Sunnah Nabi saw yang boleh diamal, semuanya mudah untuk dilakukan. Lebih mudah daripada bersolek atau pakai night cream sebelum tidur.Lebih mudah daripada buat senaman ringan sebelum tidur.... 

INSYAALLAH AMAL DAN SAMPAIKAN

thanks 4 reading

salam ^_^

Tuesday, 8 May 2012

3 Wajah ...Pandang Sahaja Dapat Pahala

Assalamualaikum u olls..

selamat pagi semua.jam sudah menunjukkan 12.19 pagi..mata still lagi segar n tidak menunjukkan tanda2 hendak sleep..hehe..tetiba ja rindu kat family...
boring x taw nak wat pe..
baru jew lepas wat assignment..tetibe tangan ni gatai nak update blog..
terase nak wat entry nie..3 wajah..pandang sahaja mendapat pahala..


pertama:
wajah ibu 

 ibu merupakan orang yang paling hampir dengan kita.Dari rahimnya kita dilahirkan.Dari air susunya kita dibesarkan.Insan yang tidak rasa jijik membersihkan najis dan kekotoran ketika kita masih kecil.Sanggup berjaga malam diatas kesakitan anaknya.Besarnya pengorbanan wanita bergelar ibu..lantaran itu,ALLAH memasukkan satu surah didalam Al-Quran yang dinamakan Surah An-Nisa (surah perempuan).Kerana itu juga ada riwayat menyebut sesiapa yang memandang wajah ibunya sudah diberikan ganjaran pahala..(nanti balik rumah tengok wajah ibu tau..) 


kedua:Al-Quran:


 Memandang Al-Quran pun sudah mendapat pahala apa lagi membacanya.Kenapa kita tidak suka membaca Al-Quran sedangkan ia memberi cahaya kepada hati kita.Hati yang gelap,pekat disebabkan Quran begitu jauh dalam hidupnya.Ada rumah yang saya kunjungi didalam almari,atas meja dipenuhi Majalah Mangga,URTV,majalah fesyen dan sebagai sedangkan al-Quran saya tak nampak langsung.Bacalah Al-Quran setiap hari meskipun sebaris ayat,nescaya hidup kita akan diberkati. 


ketiga:memandang kaabah

 Sesiapa yang memandang Baitullah (kaabah),Insyaallah akan mendapat pahala.
Berusahalah untuk duduk sedekat mungkin dengan kaabah kerana itulah syiar umat Islam sejak zaman Nabi Ibrahim lagi..

p/s:belajarlah dan teruslah belajar ilmu agama yang maha luas ini jangan jadi orang yang jahil dan bodoh sombong..mari kita bersama berdakwah

thanks 4 reading my blog..

salam ^_^



keadaan dalam syurga

Assalamualaikum u olls...

 
KEADAAN DALAM SYURGA......





- Syurga diperbuat dari Air.
- Bangunan syurga dari Emas dan Perak.
- Lantainya dari kasturi yang semerbak harum.
- Didalam syurga ada bidadari yang dijadikan dari empat macam iaitu misik, ambar, kafur dan za'faran.
-Ahli syurga tiap saat bertambah elok cantiknya, sebagaimana dahulu didunia bertambah tua.
-Seorang ahli syurga diberi kekuatan 100orang dalam makan, minum dan sex (bersetubuh)
-Manusia Di syurga tidak buang air kecil atau besar,Hajat seseorang itu berupa peluh yang berbau harum bagaikan kasturi.
-Siapa yang makan sambil berdiri tidak sukar, dengan duduk juga tidak sukar, dan sambil berbaring juga tidak sukar
- Didalam syurga kesenangannya yang tidak pernah dilihat mata atau didengar oleh telinga, bahkan tidak pernah terlintas dalam hati (perasaan) manusia.
-Bumi syurga dari perak, dan tanahnya dari misik, dan urat-urat pohonnya dari perak, sedang dahannya dari mutiara dan zabarjad, sedang daun dan buahnya dibawah itu,
-hidangan berbagai makanan maka terasa pada tiap suap rasa yang lain dari semuanya, bahkan lebih lazat sehingga bila selesai makan
-Ahli syurga bagaikan orang berumur 33 tahun
-Mereka tidak berludah dan tidak beringus
-Seorang wanita syurga menunjukkan tapak tangannya dari langit nescaya akan menerangi antara langit dan bumi
- Bentuk mereka seperti seorang yang tingginya bagaikan Adam a.s. enam puluh hasta.

-Didalam syurga ada pasar tetapi tidak ada jual beli, hanya orang-orang berkumpul membicarakan keadaan ketika didunia, dan cara beribadat, bagaimana keadaan antara si fakir dengan si kaya, dan bagaimana keadaan sesudah mati dan lama binasa dalam kubur sehingga sampai kesyurga.

credit to:islam and muslims

thanks 4 reading my blog
salam ^_^

Monday, 7 May 2012

kucing scottish fold yang comel

Assalamualaikum u olls...

selamat tengahari semua..boringnya hari ni.x taw nak wat pa..
tadi duk google search cari kucing comel...memang comel la kucing scottisg fold nie...
kucing merupakan makhluk ALLAH yang paling comel sekali.
kucing telah hidup sejak zaman Firaun dulu lagi iaitu kira-kira 5000 tahun dahulu.Antara yang baka kucing paling comelllll ialah Scottish Fold iaitu sejenis baka kucing yang dikenali kerana telinganya yang terlipat kedepan akibat mutasi genetik,menyebabkan mereka kelihatan seperti burung hantu.
Kucing Scottish Fold juga ialah kucing-kucing yang sangat manja.Oleh itu,tulip mendapat idea untuk meletak gambar kucing Scottish Fold yang paling comel ini sebagai hadiah kepada penggemar2 meow yang membaca blog tulip ini..hehe..jom kita tengok gambar kucing Scottish Fold ini..geramnya..rase nak gigit laa...






comel kannnn...

p/s:Seorang sahabat Nabi SAW telah digelar Abu Hurairah kerana sangat suka bermain dengan kucing..

thanks 4 reading my blog..

salam ^_^
 
  

Sunday, 6 May 2012

Bukti KUKUH kelantan negeri paling kaya di MALAYSIA

Assalamulaikum u olls...

NEGERI KELANTAN DARUL NAIM



bendera negeri kelantan

pasar siti khadijah
 
Entri Bukti Kukuh KELANTAN Negeri Paling Kaya di Malaysia ini merupakan kumpulan cerita benar yang disampaikan melalui rakan-rakan blogger yang pernah menjejakkan kaki ke negeri di bahagian pantai timur negara tersebut.

Dan kisah pengalaman mereka ditulis tanpa sebarang kepentingan politik sebaliknya atas dasar berkongsi informasi yang tepat dan benar dengan orang ramai yang kini banyak dikaburi dengan penipuan media massa terutamanya televisyen dan semua Bukti Kukuh KELANTAN Negeri Paling Kaya di Malaysia dipadamkan 100%.

KELANTAN Negeri Paling Kaya di Malaysia

KISAH PERTAMA : Blog Hasrul Hassan

Fakta Kelantan Paling Kaya..:-)

1.-Rumah di Kelantan banyak besar-besar, dan merupakan rumah tanah lot, bukannya rumah taman yang kena beli. Dan ianya milik Melayu Kelantan.

2.-Emas di Kelantan antara emas paling baik di Malaysia. Dan Kelantan antara negeri pertama perkenalkan Dinar Emas sebagai matawang ... dan pelaburan.

3.-Ramai penduduk Kelantan terutama wanitanya pakai emas sampai berat leher, gelang sampai ke lengan.

4.-Emas dijual secara jaja menjaja je ..jual tepi jalan je .....maknanya ramai mampu nak jual beli emas kat Kelantan.

5.-Kaum bumiputera Kelantan antara ramai paling berjaya dalam perniagaan. Banyak bisnes sendiri yang berjaya di Kelantan.

6.-Lembu-lembu dijual di tepi jalan je ... fresh ... daging fresh selalunya mahal,tak macam tempat lain lebih suka daging sejuk beku dari India, Australia.

7.-Kedai perniagaan di Kelantan, majoriti adalah Melayu. Besar-besar lak tu.
Masih lagi banyak kuih-muih dan makanan yang dijual murah - tunjukkan bahawa peniaga di sana tak kesempitan hidup untuk sewenangnya naikkan harga barang.

KISAH KE-DUA : Blog Wacanaku

Ok.... ramai duk kate Kelantan nie negeri yang paling miskin.... Negeri yang paling mundur... negeri yang tak membangun sejak bertahun-tahun... Pastu ada pulak digembar-gemburkan mengatakan dengan fakta-fakta yang Kelantan nie sememangnya negeri yang paling miskin di Malaysia nie!

Tapi betul ker? Aku tak tau sangat pasal nie...Macam mana pengukuran kemiskinan sesebuah negeri tu diukur... Dari segi projek pembangunan infrastruktur ke? Dari segi pembangunan rumah flat ke? Atau dari segi kemewahan rakyat tu sendiri? Orang yang terlibat je tau ye dak? Tapi aku nie orang Kelantan... Aku selalu balik ke Kelantan...Dan aku tengok dengan mata aku sendiri KEADAAN SEBENAR orang-orang Kelantan.... Nak tau keadaan sebenar penduduk Kelantan? Ni la FAKTA....bukan AUTA!

Kat Kelantan sememangnya masih banyak perkampungan.... Kalau nak banding dengan negeri-negeri lain... Aku rasa Kelantan masih banyak kawasan kampung-kampung... Nampak mundur la di mata orang yang tak tau kan.... Tapi cuba tanya depa sendiri.... Berapa ekar tanah hak milik depa? Rumah yang depa duduk tu... rumah sewa ke rumah sendiri?? Walaupun nampak buruk di luar... cuba masuk dalam tengok.... Siap ada Home Theatre lagi...Lengkap astro dan kipas pakai remote lagi.... Sumernyer bayar cash! Cuba selidik kawasan korang... Umah cantik tersergam indah... tanah cukup-cukup untuk ruangan rumah jer...Umah sewa kaa sendiri??? Tanah berapa butir je hak milik sendiri? Barangan dalaman rumah dah habis bayar belum? Adakah kebanyakannya hasil dari bayaran bulanan? Courts mammoth? he he he...

Ok.... tu pasal rumah.... Skarang tengok dekat wanita-wanita pulak.... Kalau pegi pasar ker....pegi Kota Bharu dekat Pasar Siti Khadijah tu.... Makcik-makcik yang jual sayur tu.... Siap pakai gelang emas tu... Emas pulak bukannya nipis-nipis...tebal dan berat... Agak-agak berapa harga gelang tu? Korang boleh beli tak? Cincin lagi.... tiga empat jari penuh dengan cincin.... Jual sayur jer... bukannya jual insuran ke haper...

Pastu cuba korang pusing-pusing Kelantan sendiri.... Bila nampak rumah banglo... Cuba pegi jap menyamar jadi pembanci rumah.... Cuba tengok sape yang duduk...Melayu ke Cina ke India..... Aku berani cakap... 90% rumah-rumah yang korang serbu tu.... kepunyaan melayu...orang tempatan.... Cuba korang buat dekat negeri korang....:) Agak-agak berapa peratus jer hak milik melayu....10%? 15%?

Bagi yang berpendapatan lebih kurang RM2000..... Cuba hidup kat Kelantan tengok.... Buat eksperimen selama tiga bulan ker... Cuba tengok boleh survive ke tak..... Aku jamin... Korang MEWAH dengan pendapatan RM2000 tu kalau di Kelantan..... Cuba korang compare dengan keadaan korang yang hidup di kotaraya nie.... RM2000 tu cukup tak? Ke kena ikat perut? Makan megi hari-hari? he he he...

Jadi dengan sedikit fakta-fakta depan mata nie..... Korang boleh pikir sendiri la kan..... Kalau la betul Kelantan nie negeri paling miskin... Tapi apa kepentingan kekayaan sesebuah negeri tu untuk RAKYATNYA?? Aku tengok rakyat Kelantan cukup mewah dengan kehidupannya... Kaya dengan tanah (harga tanah makin naik..tak penah turun..maknanya depa makin kaya!!!) Kaya dengan barangan kemas (emas pun tak penah turun harganya..Maknanya makin kaya!!!)... Masyarakat yang hidupnya cukup lengkap dengan kemudahan asas hak milik sendiri (rumah, kebun, barangan asas, dll) Bukan ker tu yang sepatutnya rakyat sesebuah negeri tu dapat?

Aku tak tau pasal negeri mana paling miskin negeri mana yang paling kaya.... Tapi yang aku tau... Orang Kelantan ramai yang dah cukup mewah... Yang miskin pun tetap lebih kaya berbanding dengan kebanyakan masyarakat kita... Depa miskin duit... Tapi kaya... sebab rumah dan tanah depa ada.... Hutang pun takde.... Kita? Duit banyak...Tapi tanah tempat tinggal takde...rumah sewa jer... Segala-galanya bayar loan (HUTANG)... Perlu ke berdabik dada?

Biarla orang nak kata kelantan negeri termiskin... Tapi rakyatnya kaya... Buat apa negeri kaya tapi penduduk setempat sebidang tanah pun takde... Macam dianak tirikan jer... Segala-galanya perlu disewa....segala-galanya perlu berhutang.... nak jadi hak milik...kena bayar berlipat kali ganda mahalnya.... Hanya golongan kaya je mampu.... Golongan kebanyakan ? Yang dapat kecapi kemewahan negeri kebanyakannya orang-orang tertentu jer... Rakyat biasa macam aku nie? So...apa kepentingan skala kaya dan miskin sesebuah negeri? Apa yang lebih penting?? :) Korang fikirlah sendiri k.."

credit to:klik disini