Followers

Monday 21 May 2012

kenapa lau kawin,kena sarung cincin di jari manis?

Assalamualaikum u olls...

selamat malam semua..tadi tulip tgok citer cerekarama,tajuknya mencintaimu..
dalam citer tuh,eman manan ada bgtaw kepada anak sedaranya(dlm citer tuh) pasal kenapa org kawin,dia sarung cincin kat jari manis...so,dia terangkanlah..ooo,tulip baru taw,kenapa orang kawin,dia sarung cincin di jari manis..



Korang selalu nampak orang menikah. Sarung-sarung cincin. Tapi nak tau tak kenapa cincin tue mesti disarung jari manis? Kenapa? Hah...nie sebenarnya dari jawapan eman manan lam citer tdi... Pada awalnya tulip dengar lawak tapi ble tulip fikir balik, ada betul gak kan. Kalau korang tidak percayakan kata tulip, cuba korang try ikut kat bawah nie.
Ikutkan langkah yang dituliskan dibawah ini.

1. Pertama, tunjukkan telapak tangan korang, jari tengah ditekuk ke dalam

2. Kemudian, 4 jari yang lain pertemukan hujungnya.

3. Cuba buka ibu jari korang, ibu jari menwakili orang tua, ibu jari boleh dibukakan? Ini kerana semua manusia mengalami sakit dan mati. Dengan demikian orang tua kita akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

4.Tutup kembali ibu jari korang, kemudian buka jari telunjuk korang, jari telunjuk mewakili kakak dan adik korang, mereke memiliki keluarga sendiri, sehingga mereka juga akan meninggalkan kita.

5. Sekarang tutup kembali jari telunjuk korang, buka jari kelingking pulak, yang mewakili anak-anak kita-kita. Cepat atau lambat anak-anak juga akan meninggalkan kita jugak.

6. Selanjutnya, tutup jari kelingking korang, bukalah jari manis anda tempat dimana kita menyarung cincin perkawinan kita. Payah tak? Korang rasa pelik dan heran kan? Nape la payah sangat nak bukak macam yang lain. Hah, nie kerana jari tersebut tak boleh dibuka sebab jari manis mewakili suami dan isteri, selama hidup korang dan pasangan korang akan terus melekat satu sama lain. Hah, boleh bukak gak ke? Haha..tapi ia still tak la seluas bukaan yang lain kan? Cinta suami isteri itu  kekal abadi buat selamanya. 
insyaAllah..


p/s:PERCAYA ? Jangan eh! ... Sekadar gurau-gurauan di malam hari..hehe ^_^
 
thanks 4 reading
salam 
 

No comments:

Post a Comment